Beurs

Boektopia, jaarlijks in Kortrijk Xpo

In 2024 wonnen we een gouden BEA! Voor ons 9-daags publiek evenement waar vele tienduizenden bezoekers gezellig en in alle rust flaneren langs boeken van meer dan 130 uitgeverijen, netjes opgedeeld per genre. Waar ze genieten van boeiende voorstellingen, voorleesmomenten, intieme podcasts, live radio en aromatische kookdemo’s. En zich laten charmeren door honderden auteurs en artiesten uit binnen- en buitenland. Een feest voor alle lezers. Ervaren en beginnend.

Wat was de vraag?

In 2021 kregen we van verenigde uitgevers de vraag om een nieuw meerdaags evenement op te starten. Het doel: mensen en vooral ook kinderen meer of weer aan het lezen krijgen en de voltallige boekensector een nieuwe boost geven. 

2023-10-29 - Boektopia @ Xpo (Kortrijk) - 376

Ons antwoord

Geen traditionele boekenbeurs waar iedere uitgever een eigen stand en winkel heeft. Wel een evenement waar je als bezoeker centraal staat en kan ontspannen, ontmoeten en ontdekken. 

  • Gezellig ingerichte expohallen met boeken per thema. 
  • Tien podia voor voorstellingen en kookdemo’s. 
  • Signeerhuizen waar je auteurs en helden kan ontmoeten. 
  • Live radio- en podcastopnames. 
  • Een fantasierijke voorleesplek, speelparadijs en luisterhuisjes voor kinderen. 
  • Nagebouwde taferelen uit bekende boeken om in te speuren. 
  • Wedstrijden om boeken te leren kennen en winnen.

impact

Jaar na jaar breken we met Boektopia records,
met in 2025 61.450 bezoekers en 138.000 verkochte boeken.

Niet alleen uitgevers en boekhandelaars waren tevreden. Ook de bezoekers zijn enthousiast over de gezellige sfeer, inrichting en de vele belevingen. Ze zien Boektopia steeds meer als een traditie of de ideale daguitstap tijdens de schoolvakantie.

Gouden BEA 2024

In 2024 kregen we zelfs een gouden BEA in de categorie publieke evenementen.
Want Boektopia is een verhaal van een evenement dat op korte tijd een begrip werd.
Dat lezen doet beleven. En daarbij mooie groeicijfers kan voorleggen.

Wat namen we voor onze rekening?

Praktische leiding en coördinatie

Van inhoud en inrichting tot budget en planning. Maandenlang overleggen en samenwerken met tientallen partners en stakeholders. En wekenlang aansturen van honderden leveranciers en crewleden.

Concept

Van het format van het evenement tot de uitvoering ervan. Inclusief moodboard, kleurenpalet, materiaalkeuze, tone of voice, visuele identiteit, … 

Grondplan tot inrichting​

Van een gedetailleerd grondplan van bijna 20.000m2 tot een gezellig evenement waar boeken, kassa’s, rustzones, podia, studio’s, belevingen, speelzones en nog veel meer een plaats vinden.

Belevingen bedenken en uitwerken

Hoe breng je thrillers en kookboeken tot leven? Hoe laat je kinderen dromen? Creatieve geesten bedachten de belevingen en handige handen brachten ze tot leven. 

Opbouw en techniek

Vertrouwde, ervaren en gespecialiseerde partners zorgden voor de opbouw van standen, de techniek bij voorstellingen en de mooie inrichting van elk hoekje in de hallen.

Feestelijke vooropening

Een event binnen een event. Een live show voor 500 genodigden met muziek, poëzie, gastsprekers en interviews.

Productie voor, tijdens en na het event

Plannen, creëren, coördineren, bouwen, elke vraag beantwoorden en waar nodig fiksen. Van de eerste meeting tot de ontvangst en begeleiding van bezoekers en de afbraak na het event. 

Communicatie voor, tijdens en na event

Om bezoekers te lokken, bouwen we een hele campagne uit. Inclusief website en social media. Tijdens het event houden we volgers met video’s, posts en nieuwsbrieven op de hoogte.

Eerste aanspreekpunt

Voor iedereen. Uitgeverijen, bezoekers, partners, leveranciers, … Elke vraag wordt netjes en met de glimlach beantwoord en behandeld.

Weetjes

9

bezoekdagen

20.000

vierkante meter event-oppervlakte

1.000+

activiteiten

61.450

bezoekers in 2025

138.0000

verkochte boeken in 2025

30

zakken snoep voor het productieteam