Beurs

Boektopia 2023 in Kortrijk Xpo

Een 9-daags publiek evenement waar 47.000 bezoekers flaneren langs obscure crimescenes en tienduizenden boeken van meer dan 130 uitgeverijen. Waar ze genieten van literaire voorstellingen, intieme podcasts, live radio en aromatische kookdemo’s. En zich lieten charmeren door honderden auteurs en artiesten uit binnen- en buitenland.

Wat was de vraag?

In 2021 kregen we van verenigde uitgevers de vraag om een nieuw meerdaags evenement op te starten. Het doel: mensen en vooral ook kinderen meer of weer aan het lezen krijgen en de voltallige boekensector een nieuwe boost geven. 

2023-10-29 - Boektopia @ Xpo (Kortrijk) - 376

Ons antwoord

Geen traditionele boekenbeurs waar iedere uitgever een eigen stand en winkel heeft. Wel een evenement waar je als bezoeker centraal staat en kan ontspannen, ontmoeten en ontdekken. 

  • Gezellig ingerichte expohallen met boeken per thema. 
  • Tien podia voor voorstellingen en kookdemo’s. 
  • Signeerhuizen waar je auteurs en helden kan ontmoeten. 
  • Live radio- en podcastopnames. 
  • Een voorleesbos, speelparadijs en luisterhuisjes voor kinderen. 
  • Nagebouwde crimescenes uit bekende boeken om in te speuren. 
  • Wedstrijden om boeken te leren kennen en winnen.

impact

47.000 bezoekers en 105.000 verkochte boeken. In 2023 was Boektopia aan haar derde editie toe en kende een enorme groei. Met een quasi verdubbeling van het aantal bezoekers en de boekenverkoop in vergelijking met 2022. Een hart onder de riem voor de komende jaren.

Niet alleen de uitgevers en boekhandelaars waren tevreden. Ook de bezoekers waren enthousiast over de gezellige sfeer en inrichting. Ze zagen Boektopia als de ideale daguitstap tijdens een (regenachtige) schoolvakantie.  

Video afspelen

Wat namen we voor onze rekening?

Praktische leiding en coördinatie

Van inhoud en inrichting tot budget en planning. Maandenlang overleggen en samenwerken met tientallen partners en stakeholders. En wekenlang aansturen van honderden leveranciers en crewleden.

Concept

Van het format van het evenement tot de uitvoering ervan. Inclusief moodboard, kleurenpalet, materiaalkeuze, tone of voice, visuele identiteit, … 

Grondplan tot inrichting​

Van een gedetailleerd grondplan van 14.500m2 tot een gezellig evenement waar boeken, kassa’s, rustzones, podia, studio’s, belevingen, speelzones en nog veel meer een plaats vinden.

Belevingen bedenken en uitwerken

Hoe breng je thrillers en kookboeken tot leven? Hoe laat je kinderen dromen? Creatieve geesten bedachten de belevingen en handige handen brachten ze tot leven. 

Opbouw en techniek

Vertrouwde, ervaren en gespecialiseerde partners zorgden voor de opbouw van standen, de techniek bij voorstellingen en de mooie inrichting van elk hoekje in de hallen.

Feestelijke vooropening

Een event binnen een event. Een live show voor 500 genodigden met muziek, poëzie, gastsprekers en interviews.

Productie voor, tijdens en na het event

Plannen, creëren, coördineren, bouwen, elke vraag beantwoorden en waar nodig fiksen. Van de eerste meeting tot de ontvangst en begeleiding van bezoekers en de afbraak na het event. 

Communicatie voor, tijdens en na event

Om bezoekers te lokken, bouwen we een hele campagne uit. Inclusief website en social media. Tijdens het event houden we volgers met video’s, posts en nieuwsbrieven op de hoogte.

Eerste aanspreekpunt

Voor iedereen. Uitgeverijen, bezoekers, partners, leveranciers, … Elke vraag wordt netjes en met de glimlach beantwoord en behandeld.

Weetjes

9

bezoekdagen

14.500

vierkante meter event-oppervlakte

1.000

activiteiten

47.000

bezoekers

105.000

verkochte boeken

20

zakken snoep voor het productieteam