Na zeven jaar gebeurt er blijkbaar iets met mensen. Volgens psychologen, relatiedeskundigen, Hollywoodfilms en een hele resem goeroes is zeven jaar ongeveer het moment waarop je jezelf een paar ongemakkelijke vragen begint te stellen. Ben ik nog gelukkig? Doe ik nog wat ik graag doe? En vooral: is dit het nu?
Ze noemen het de seven year itch. Nu weten we niet of daar veel wetenschap achter zit, maar we weten wel dat Pink Piñata dit jaar zeven wordt. En dat we onszelf de afgelopen maanden opvallend veel vragen hebben gesteld. Niet omdat het slecht ging, integendeel, maar net omdat het goed ging.
Dé hamvraag. De afgelopen jaren “produceerden” we congressen, personeelsfeesten, klantenevents, talkshows, beurzen en jubilea. We maakten testimonials, aftermovies, bedrijfsvideo’s en reportages. Dus, zijn we een eventbureau? Juist. Een videoproductiehuis? Juist. Een creatief huis? Allemaal juist. En toch voelde het label nooit helemaal juist.
Misschien lag het aan de concurrentie in videoland die steeds groter wordt. Met de opkomst van freelance videografen, kleine content creators en grote spelers met Cannes-ambities. Met de vele vissers in onze vijver, die net als wij met een handvol producers naar pitches hengelen. Waarom zou een klant voor ons moeten kiezen en niet voor hen? Redenen genoeg om eens goed in de spiegel te kijken.
Ons verhaal was niet scherp genoeg. Of beter, ons videoverhaal. Niet voor onszelf en ook niet voor onze klanten. Dus stonden we stil om samen met het team te kijken naar omzet, marges, evaluaties en groeiplannen. Maar ook naar: Waar krijgen we energie van? Waar zijn we echt goed in? Wanneer voelen we allemaal tegelijk: ja, hiervoor doen we het?
En daar lag het dan, het ultieme antwoord. Na zeven jaar kwamen we niet uit bij een nieuw label of een hippe positionering. We ontdekten vooral wat er al die jaren al was. Wij willen niet de kapper zijn die ook kleren verkoopt. Wij willen de kapper zijn die je haar knipt én je hele look daarbij doet aansluiten. Omdat we geloven dat het ene het andere sterker maakt.
De projecten waar we het meest trots op zijn, zijn events en video’s die met events te maken hebben. De video die voor het eerst op een groot scherm verschijnt. De getuigenis die een congres menselijk maakt. De openingsfilm die een jubileum emotie geeft. De klant die vertelt én laat voelen. De livestream die voor meer verbinding zorgt dan een barbecue op een zomerse dag.
Dus voor eens en voor altijd, of alleszins toch voor de komende zeven jaar: we doen events en video’s voor events.
Allebei kunnen ze perfect apart bestaan, maar samen gebeurt er iets bijzonders. Een verhaal wordt een ervaring. Een boodschap wordt een moment. En een publiek voelt wat je eigenlijk wilde vertellen. Op een podium, op een scherm en liefst op allebei tegelijk.
En dat is een heel fijne en geruststellende gedachte.
Nog een opvallend cijfer: dit jaar woonden dubbel zoveel mensen een lezing bij in vergelijking met vorig jaar. Heel wat voorstellingen zaten al vol door mensen die op voorhand een plekje hadden gereserveerd. Dit toont dat mensen niet alleen voor boeken naar Boektopia komen maar ook voor de debatten en interviews.